Co jeść na śniadanie zamiast kanapek

Zgodnie ze starą polską tradycją na wielu polskich stołach podczas śniadania gości głównie pieczywo. Niektórzy uważają, że to podstawa dobrego śniadania. Dodatkowo kanapka to szybka i prosta w przygotowaniu przekąska. Jednak każdemu, nawet największemu smakoszowi chleba po jakimś czasie może się on znudzić. Wiele osób poszukuje zdrowszych alternatyw dla chleba, które urozmaicą dietę, pozwolą również na utrzymanie zgrabnej sylwetki bez zbędnych kilogramów. Wielu chce wyeliminować chleb ze względu na problemy zdrowotne. Niektórzy po prostu rezygnują z pieczywa, bo mają dość monotonii, poszukują pomysłowych i kreatywnych rozwiązań, chcą poeksperymentować w kuchni i wprowadzić do swojej diety pyszne i zdrowe nowości. Często zastanawiasz się pewnie, co na śniadanie do pracy zamiast kanapek będzie dobrym rozwiązaniem? Poniżej znajdziesz kilka faktów na temat chleba oraz propozycje, co jeść na śniadanie oprócz chleba, również w wersji wegańskiej, wegetariańskiej i bezglutenowej.

Czy warto całkowicie rezygnować z chleba?

Chleb z mąki pełnoziarnistej zawiera cenne węglowodany, które stanowią podstawowe źródło energii. Zawiera również błonnik, który poprawia pracę jelit, a także wiele składników mineralnych oraz witamin (głównie z grupy B). Dlatego wybór właściwego chleba jest kluczowy. Nie musisz z niego całkowicie rezygnować – od czasu do czasu może on wystąpić w Twojej diecie. Chyba, że masz problemy z poziomem cukru we krwi – wtedy nawet zdrowy chleb razowy może powodować rano skoki glukozy. W tym wypadku warto ograniczyć spożywanie węglowodanów. Wielu z nas myśli, że całkowita rezygnacja z pieczywa zagwarantuje spadek wagi i fit sylwetkę. Nic bardziej mylnego, ponieważ musimy zwrócić uwagę również na inne produkty, które jemy oraz w jakich ilościach je spożywamy. Wyeliminowanie tylko jednego składnika z diety nie pozwoli na osiągniecie oczekiwanych i zaskakujących rezultatów. Dlatego zamiast odstawienia chleba po prostu urozmaicajmy naszą dietę i wprowadzajmy nowe produkty do naszego śniadaniowego menu.

Czy wiesz, ile kalorii ma kromka chleba? Dla przykładu kromka chleba pszennego ma 64 kcal (w 25 g), kromka chleba graham 66 kcal (w 30 g), a kromka chleba razowego to około 75 kcal (w 35 g).

Pytanie brzmi: co zjeść na śniadanie zamiast tradycyjnego chleba? Poniżej kilka wskazówek i propozycji, co zamiast kanapek może zagościć na stole podczas śniadania.

Alternatywy dla tradycyjnego pieczywa

Jeśli lubisz chleb, ale chcesz go ograniczyć to możesz go z powodzeniem zamienić na “nowoczesne”, modne i zdrowe zamienniki pieczywa.

  • Chlebek „oopsie” – niskowęglowodanowy i bezglutenowy “chlebek chmurka” na bazie jajek i serka homogenizowanego.
  • Chleb Ezechiela – zrobiony z kiełków, nasion roślin strączkowych, jęczmienia i orkiszu z przeróżnymi dodatkami.
  • Naleśniki lub tortilla – wykonane z mąki gryczanej, owsianej lub kukurydzianej to idealny pomysł na śniadanie (nawet poza domem). Do tortilli dodajemy to, na co tylko mamy ochotę (słupki warzyw, gotowanego lub smażonego kurczaka lub wędzonego łososia).
  • Podpłomyki dyniowe lub z batatów – zdrowa alternatywa dla chleba, która powstaje z ugotowanych na papkę warzyw z dodatkiem mąki bezglutenowej.
  • Chleb „paleo” – niskowęglowodanowy chleb na bazie warzyw (np. cukinii, marchewki) i mąki bezglutenowej (kokosowa, lniana albo kukurydziana) z dodatkiem ulubionych nasion.

Inspiracje na śniadania bez chleba

Koktajle

Zdrowe i sycące koktajle na bazie owoców, warzyw i mleka roślinnego lub krowiego z dodatkiem płatków owsianych. Można zabrać go ze sobą wszędzie – na spacer, do pracy lub w podróż. Kolorowa przekąska, ale również bardzo zdrowy i pożywny pomysł na śniadanie. Wystarczy zmiksować ulubione składniki z mlekiem lub z wodą, sokiem owocowym albo jogurtem. W kilka minut pyszne śniadanie bez grama pieczywa jest gotowe. Jeśli nadal zastanawiasz się, co jeść na śniadanie fit, to koktajl warzywny lub owocowy będzie dobrą alternatywą.

Owsianki, gryczanki i jaglanki

To pomysł na proste, szybkie i odżywcze śniadanie. Owsiankę można przygotować w wersji z glutenem oraz w wersji bezglutenowej – płatki owsiane górskie oraz błyskawiczne, orkiszowe, jaglane, żytnie lub gryczane. Możesz łączyć je z mlekiem krowim, roślinnym lub jogurtem. Doskonałym dodatkiem do owsianki są owoce, orzechy, daktyle, masło orzechowe oraz suszone lub liofilizowane owoce. To odpowiednio zbilansowany posiłek, szczególnie dla osób, które dobrze tolerują węglowodany. To zdrowa alternatywa na słodkie śniadania.

Płatki owsiane zawierają dużo cennego błonnika oraz betaglukany, które obniżają poziom “złego” cholesterolu we krwi. Gryczanki to nic innego jak kasza gryczana, a jaglanki to kasza jaglana ugotowana na mleku lub wodzie, zblendowana i podana z ulubionymi dodatkami. Jeśli z wczorajszego obiadu została Ci kasza to masz świetną bazę do słodkiego i zdrowego śniadania. Kasza jaglana jest delikatna, natomiast kasza gryczana bardzo aromatyczna w smaku – każdy znajdzie alternatywę doskonałą dla siebie.

Placki, naleśniki, gofry

Można przygotować je w wersji na słodko i słono – co kto woli. Wystarczą jajka, mąka pełnoziarnista lub bezglutenowa, przyprawy, mleko lub woda. Można podawać je z owocami albo z hummusem, ulubioną domową pastą warzywną lub jajeczną, świeżymi warzywami, jajkiem sadzonym oraz sosem koperkowym bądź czosnkowym.

Śniadanie z jajek

Kolejnym sposobem na zdrowe śniadanie jest przygotowanie posiłku białkowo-tłuszczowego. Zastanawiasz się pewnie, co można zjeść na śniadanie z jajek? Otóż możliwości jest mnóstwo, a wiele osób coraz częściej stawia na śniadania przygotowane właśnie z jajek: wytrawne muffiny z dodatkiem warzyw, jajecznicę ze szczypiorkiem lub cebulą, omlety na słodko (np. z dżemem, powidłami, owocami i serkiem mascarpone) i na słono (np. z awokado, szynką parmeńską, papryką lub pomidorem), jajka w wersji na twardo lub na miękko, sadzone lub w koszulkach oraz frittatę i szakszukę z pomidorami. To doskonała alternatywa dla osób z problemami z metabolizmem węglowodanów lub osób z insulinoopornością.

Sałatka

Sałata jest bardzo niskokaloryczna, ale sama niestety nie nasyci na długo. Dlatego możesz ją zaserwować z innymi warzywami oraz z gotowanym mięsem z kurczaka lub indyka albo z gotowanym na parze łososiem. Polej sałatę dipem z oliwy z oliwek, aby witaminy lepiej się przyswoiły, a smak sałatki był wyrazistszy.

Pudding chia

Modne i popularne w ostatnim czasie nasiona chia (nasiona szałwii hiszpańskiej) mogą stanowić świetną bazę do stworzenia ciekawego i pysznego śniadania. Nasiona te zawierają cenne dla organizmu kwasy omega-3, błonnik oraz wapń, dlatego warto dodać je do odpowiednio zbilansowanej diety. Pudding chia to “kleik” przygotowany z jogurtu naturalnego, mleka lub soku owocowego oraz wspomnianych nasion chia. Może być dodatkowo podawany z owocami lub musem owocowym. Ważne jest, aby przygotować go dzień wcześniej, ponieważ nasiona muszą napęcznieć. Śniadanie to syci na długo i ma niski indeks glikemiczny, ze względu na dużą ilość błonnika i zdrowego tłuszczu.

Dieta pudełkowa – dobre rozwiązanie dla zapracowanych

Catering dietetyczny w pudełkach zyskuje w ostatnim czasie na popularności. Osoby pracujące nie mają czasu na przygotowanie pożywnych i zdrowych posiłków, dlatego wybierają gotowe dania w pudełkach podstawione pod drzwi. Są one odpowiednio zbilansowane w zależności od naszych preferencji, stanu zdrowia i zapotrzebowania kalorycznego. Dieta ułożona jest przez wykwalifikowanych dietetyków, dzięki czemu mamy pewność, że jest pełnowartościowa i zdrowa.

Każdy wymagający Klient znajdzie dietę odpowiednią dla siebie. Dzięki diecie pudełkowej zaoszczędzimy czas i będziemy jeść regularnie. Dieta zapewnia nam komfort i wygodę, a poza tym jest zawsze na czas. Nie musimy się martwić, że nie będziemy mieli, co zjeść w ciągu dnia. Ponadto jest odpowiednio kaloryczna, zbilansowana i różnorodna. Mamy pełną kontrolę nad tym co, kiedy i ile zjemy, bez obawy o podjadanie “byle czego”, co mamy akurat pod ręką. To świetna alternatywa dla osób, które nie mają “powołania” do gotowania. Zamiast nerwów, stresu oraz niejednokrotnie zmarnowanego jedzenia, lepiej zamówić pełne wyżywienie z dostawą pod same drzwi.

Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą cateringu dietetycznego.